بنام خدا
به ايراني بودنمان افتخار ميكنيم به اينكه ما از تبار كوروش هستيم افتخار ميكنيم.
بنام خدا
۱− آرامگاه خشایارشا
۲−سنگ برجسته تاج گزاری نرسی.
۳−یادمان پیروزی بهرام دوم.
۴−آرامگاه داریوش بزرگ
۵−یادمان پیروزی شاپور یکم بر والرین و فیلیپ عرب.
۶−آرامگاه اردشیر یکم
۷−آرامگاه داریوش دوم
۸−نقش شاپور دوم ساسانی: در این نقش، سواری كه دارای تاج است، نیزه خود را بر گردن دشمن فرو كرده و هر دو، زره به تن دارند.
۹−کعبه زرتشت
نقش رستم نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که یادمانهایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای دادهاست.
نقش رستم در شمال مرودشت در فاصله ۶ و نیم کیلومتری از تخت جمشید واقع شده است با توجه به وجود 4 آرامگاه بطور دقیقی به شکل چلیپا (صلیبی) و با دقت هندسی زیادی تهیه شده اند عده ای این اشکال را نمادهای میترایی می دانند و این دیواره را دیواره صلیب آریایی نامیده اند.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
صديقه نوده فراهانی : | ||
باغ گلشن، بهشت کوچکی است در دل کویر ایران. این باغ زیبا در بخش خاوری(:شرقی) شهر طبس، از شهرستانهای شمال خاوری(:شرقي) استان یزد و در کنار کویر لوت است. این باغ به دستور میرحسن خان، سومین فرمانروای طبس، از سلسله خانهایی که به وسیلهی نادرشاه به فرمانروایی برگزيده شدند، ساخته شد. نهرهای آب شهر از میان آن میگذرد و درختان سرو و نارنج و پلیکانهای زیبایش دیدنی است. |
بنام خدا
او خواننده اپرا و مشهورترین مانکن عصر خویش بود. رعنا در سال 1326 در تربت حیدریه خراسان به خاک سپرده شد تک و تنها بدون آنکه کسی در کنارش باشد.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
بنای کهن گنجینهی «میاندوآب» در استان آذربایجان غربی در سال 1346 خورشیدی گشایش یافت. بنای کنونی آن ساختمانیست که در سال 1383 پس از بازسازی بنا و گسترش زیربنا در همان جای پیشین بازگشایی شد. یارینامه: |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد- آفتاب يزداني : | ||
پژوهشهای باستانشناسان، گلنوشتهها و اسناد بهدستآمده، نشان میدهد که هخامنشیان نخستین کسانی بودهاند که از بیمه، سود جستهاند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد- اسفنديار كيانی : | ||
نرمافزار چند رسانهای «تمدن ایران، تخت جمشید» و «دُرج شاهنامهی فردوسی»، برخوانی دکتر جلالالدین کزازی از شاهنامه، رهآورد پنجمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتالی بود. دربارهی ایندو نرم افزار با طراحانش به گفتوگو نشستیم. به گفتهی علینژاد این موسسه پیش از این نرمافزارهایی به نام «درج یک» و «درج دو» عرضه کرده که درج یک، دربردارندهی ٢٣ کتاب از سخنوران و نویسندگان ایران است. پس از چهار سال، دیوان ٧٨ شاعر به نرمافزار پیشین افزوده شده و به نام «درج دو» در اختیار کاربران گذاشته شده است. «درج سه» نیز ١٧٨ کتاب را در زمینهی ادبیات ایران در اختیار کاربر میگذارد. افزونبر آن، بخشهای سرگرم کنندهای همانند فال حافظ و جدول کلمات دارد و آوازهای استادان موسیقی ایران، مانند استاد شجریان، شهرام ناظری و داریوش رفیعی نیز به آن افزوده شده است. در نرمافزار دیگری، دیوانهای شعری سخنورانی مانند رودکی، خیام، سعدی، نظامی و حافظ گنجانده شده است و کاربر میتواند همهی دیوان آنها را با صدای نرگس اصفهانی و امیر نوری بشنود. و البته تازهترین کار این موسسه نیز همان «درج شاهنامه» با صدای استاد کزازی است. پنجمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتالی که کار خود را در مصلای تهران از ١٤ مهرماه آغاز کرده است، تا امروز ٢٣مهرماه برپا خواهد بود. |
بنام خدا
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!امروز 18 امرداد ماه
بنام خدا
چين محدوديتها برمسلمانان را تشديد کرد
چین محدودیتها بر مسلمانان ایگور در استان شین جیانگ در شمال غرب این کشور را تشدید کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، این محدودیتها شامل جلوگیری از روزه گرفتن کارکنان دولتی و مدارس در این استان است. مسئولان این استان چین همچنین مجوز مغازه ها یا رستورانهایی را که روزها بسته باشند، یکسال لغو می کنند.
امروز 17 امرداد ماه
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
«گوردختر»، يادآور تمدنی كهن خانهی «پدر جراحی ايران» هم به تاريخ پيوست
«یحیاعدل»، معروف به «پدر جراحي ايران» در سال١٣٧٤ كه نزديك به ٩٠ سال داشت به «مصطفي ميرسليم» وزير فرهنگ و ارشاد آن زمان نامهاي نوشت. وي در اين نامه نوشت از آنجا كه توانايي لازم براي بازسازي اين بنای ارزشمند تاريخي را ندارم براي بازسازی آن خواستار فروش اين ملک به دولت هستم. اين بنا در يازدهم امردادماه ١٣٧٧خورشيدي با شمارهي ٢٠٨١در سياههي آثار ملي به ثبت رسيد. اين خانه در سال ١٣١٠ خورشيدي به كوشش «ماركوف روسي» به شيوهي معماري روسي در خيابان وليعصر تهران ساخته شد. خانهي دكتر «يحياعدل» پس از بازسازي در سال ١٣٧٧خورشيدي به عنوان دبيرخانهي شوراي تشخيص مصلحتنظام مورد استفاده قرار گرفت و در سال ١٣٧٨خورشيدي جايگاه فرهنگستان هنر شد. يارينامهها: ويكيپديا، روزنامهی تهرانامروز، بانک اطلاعات روندهای الكتريكی استان قم |
بنام خدا
محمدرضا تیموری افزود: میوه فیسالیس بومی مناطق آمریكای جنوبی و تركیبی از طعم میوه های توت فرنگی، گیلاس، كیوی و آناناس است كه به دلیل طعم خوش و بی نظیرش در كشورهای اروپایی و آمریكایی طرفداران زیادی دارد.
وی تصریح كرد: هم اكنون این میوه در شش هزار متر مربع از گلخانه های ورامین زیر كشت قرار گرفته كه در فصل زمستان كشت و در بهار برداشت می شود.
این تولیدكننده میوه فیسالیسی با اشاره به تولید اقتصادی این میوه گفت: بر اساس آمار جهانی، میوه فیسالیس در هر هكتار بین 22 تا 36 تن تولید می شود كه هر 100 گرم آن در بازار به قیمت سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد.
وی با بیان این كه، میوه فیسالیس به دلیل قرار گرفتن در لفاف كاغذی شكل فاقد هرگونه آلودگی و عوامل بیماری زا است، اظهار داشت: این میوه بدون نگهداری در یخچال بیش از 10 روز ماندگاری دارد و در صورت نگهداری در یخچال حدود 2 ماه مدت زمان ماندگاری این میوه نیز افزایش می یابد.
تیموری در گفت و گو با ایرنا به خواص درمانی این میوه اشاره كرد و گفت: این میوه یكی از غنی ترین منابع طبیعی آنتی اكسیدان ها و سرشار از ویتامین های A - E - C - P - F است و بدن انسان را در مقابل خنثی سازی رادیكال های آزاد كه موجب بروز بیماری هایی همچون سرطان، سكته قلبی، پروستات، آسم و آلرژی می شود، حفاظت می كند.
وی با بیان این كه، از میوه فسالیس در تهیه كرم های آرایشی نیز استفاده می شود تصریح كرد: همچنین مصرف این میوه تاثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست و تقویت قوای جنسی دارد.
بنام خدا
فقط اشکنه پیاز، ماهی 350 هزار تومان
بنام خدا
به گزارش فرازنیوز(faraznews.com)، او بازیگری را از تئاترفردوسی آغاز کرد و سپس به سینمای ایران راه یافت و تا زمان انقلاب به کار ادامه داد.
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!امروز 11 امرداد ماه
خبرنگار امرداد - شهداد حیدری :
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
تپهی «زاغه» یکی از تپههای باستانی ایران است که در بخش جنوبی دشت قزوین در منطقهی بویینزهرا جای گرفته است. این تپه به هزارهی ششم و هفتم پیش از میلاد باز میگردد. این تپه در ١٣٧٧ خورشیدی به شمارهی ٢٠٧٧ در سیاههی آثار ملی ایران جای گرفت. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - شادان رستمی : | ||
خاطرات یک آزاده زرتشتی از روزهای اسارت در اردوگاههای ارتش متجاوز صدام به قلم «افضل قائمی کاشی» در قالب یکی از کتابهای مجموعه «دوره درهای بسته» از سوی انتشارات روایت فتح منتشر میشود. |
بنام خدا
خبرگزاری ایسنا: حتما بسیار پیش آمده كه در موقعیتی قرار گرفتهاید كه نمیدانستهاید مشكلتان را چگونه حل كنید یا اینكه نسبت به شرایط حقوقی محقق شدن آن فعل و آثار احتمالی آن آگاهی كافی نداشتهاید.
در مجموعه نوشتاری تحت عنوان «آیا میدانید» شما را با برخی از این موارد آشنا میكنیم.
مجموعه «آیا میدانید» با یادآوری برخی نكات حقوقی كه با زندگی روزمره انسانها سر وكار دارد، تلاش خواهد كرد تا بر داشتههای حقوقی شما در این حوزه بیفزاید.
آیا میدانید؟
دفاتر ازدواج حق ندارند بدون حکم دادگاه ازدواج مجدد را به ثبت برسانند.
آیا میدانید؟
عدم ثبت واقعه ازدواج جرم محسوب می شود و مرتکب به حبس تا یک سال محکوم خواهد شد.
آیا میدانید؟
اگر مردی در زمان عده طلاق همسر اولش، بخواهد ازدواج دیگری نماید باید با کسب اجازه از دادگاه باشد زیرا زوجه در این ایام هنوز همسر شرعی وی محسوب میشود.
آیا میدانید؟
به زنی که به عقد موقت مردی در آید و به زبان عامیانه صیغه وی شود، نفقهای تعلق نمیگیرد مگر اینکه در زمان عقد موقت در این مورد توافقی صورت گرفته باشد.
آیا میدانید؟
حقوق فرزندان حاصل از ازدواج موقت از جمله نفقه – حضانت – توارث بر عهده پدر طفل میباشد.
آیا میدانید؟
در نکاح موقت هیچ یک از زوجین از یکدیگر ارث نمیبرند.
آیا میدانید؟
مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت مستند به قانون میباشد.
آیا میدانید؟
اگر زوجه کارهایی را که شرعاً بر عهده وی نبوده و به دستور زوج و با قصد عدم تبرع (مجانی و بدون عوض نباشد) انجام دهد میتواند از دادگاه تقاضای دریافت اجرت المثل نماید.
آیا میدانید؟
زن وقتی میتواند مطالبه اجرتالمثل نماید که تقاضای طلاق از طرف شوهرش باشد.
آیا میدانید؟
در تعیین اجرت المثل ملاک وضع مالی مرد نیست بلکه دادگاه دستور به انجام کارشناسی صادر مینماید.
بنام خدا
این شعر و تصنیف زیبای اون رو همه ی ما دستکم یک بار خوندیم و شنیدیم
شعری زیبا از مهرداد اوستا :
وفا نکردی و کردم، خطا ندیدی و دیدم
شکستی و نشکستم، بُریدی و نبریدم
اگر ز خلق ملامت، و گر ز کرده ندامت
کشیدم از تو کشیدم، شنیدم از تو شنیدم
کی ام، شکوفه اشکی که در هوای تو هر شب
ز چشم ناله شکفتم، به روی شکوه دویدم
مرا نصیب غم آمد، به شادی همه عالم
چرا که از همه عالم، محبت تو گزیدم
چو شمع خنده نکردی، مگر به روز سیاهم
چو بخت جلوه نکردی، مگر ز موی سپیدم
بجز وفا و عنایت، نماند در همه عالم
ندامتی که نبردم، ملامتی که ندیدم
نبود از تو گریزی چنین که بار غم دل
ز دست شکوه گرفتم، بدوش ناله کشیدم
جوانی ام به سمند شتاب می شد و از پی
چو گرد در قدم او، دویدم و نرسیدم
به روی بخت ز دیده، ز چهر عمر به گردون
گهی چو اشک نشستم، گهی چو رنگ پریدم
وفا نکردی و کردم، بسر نبردی و بردم
ثبات عهد مرا دیدی ای فروغ امیدم؟
ولی داستان عشق و خیانتی که باعث سروده شدن این شعر شد به گوش کمتر کسی رسیده.
مهرداد اوستا در جوانی عاشق دختری شده و قرار ازدواج میگذارند. دختر جوان به دلیل رفت و آمد هایی که به دربار شاه داشته ، پس از مدتی مورد توجه شاه قرار گرفته و شاه به او پیشنهاد ازدواج میدهد.
دوستان نزدیک اوستا که از این جریان باخبر میشوند، به هر نحوی که اوستا متوجه خیانت نامزدش نشود سعی میکنند عقیده ی او را در ادامه ی ارتباط با نامزدش تغییر دهند. ولی اوستا به هیچ وجه حاضر به بر هم زدن نامزدی و قول خود نمی شود . تا اینکه یک روز مهرداد اوستا به همراه دوستانش ، نامزد خود را در لباسی که هدیه ای از اوستا بوده ، در حال سوار شدن بر خودروی مخصوص دربار میبیند…
مهرداد اوستا ماه ها دچار افسردگی شده و تبدیل به انسانی ساکت و کم حرف میشود.
بله نامزد اوستا فرح دیبا بود ..
در همان روزها ، نامزد اوستا به یاد عشق دیرین خود افتاده و دچار عذاب وجدان میشود. و در نامه ای از مهرداد اوستا میخواهد که او را ببخشد. اوستا نیز در پاسخ نامه ی او تنها این شعر را میسراید..
حالا یک بار دیگه شعر رو بخونید ….
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!امروز 10 امرداد ماه
بنام خدا
پاسارگاد، نخستین باغ ایرانی است |
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
سال گذشته ٩ باغ ایرانی به سیاههی(:فهرست) میراث جهانی یونسکو پیوست تا نام باغهای ایرانی را برای همیشه در حافظهی مردم جهان جاودانه كند.
باغهایی چون پاسارگاد و ارم در استان فارس، پهلوانپور و دولتآباد از استان یزد، فین و چهلستون از استان اصفهان، اكبریه از استان خراسان جنوبی، عباسآباد از استان مازندران و شاهزاده ماهان از استان كرمان كه برای بسیاری نامهایی آشنا هستند، به سیاههی جهانی راه یافتند.
به گزارش جامجم آنلاین و بنا به گفتهی رضا نوریشادمهانی، دكترای باستانشناسی كه پژوهشهایی در زمینهی باغهای ایرانی داشته است این رخداد، از آن روی ارزشمند است كه از ١٢ باغ ثبت شده در جهان ٩ باغ از آنِ ایران است.
١٢ باغ اكنون در سیاههی جهانی ثبت شدهاند. دوتا از آنها، تاج محل و آرامگاه همایون، پادشاه گوركانی در هند است و دیگری باغ شالیمار در پاكستان است. اما ٩تای دیگر به نام ایران است و نشان میدهد باغسازی ایرانیها برای كارشناسان یونسكو ارج و ارزش بسیار دارد.
رضا نوریشادمهانی در این گفتوگو در پاسخ به این پرسش كه دیرینگی باغسازی در ایران و جهان به چه زمانی برمیگردد؟، گفت:
بنابر یافتههای باستانشناسی، نخستین باغ، در عراق در جایی به نام «چوغا مامی» پیدا شده است. در این گستره زمینهای كشاورزی بهگونهی افشان آبیاری میشدهاند و باستانشناسان دیرینگی این گستره را به هزارهی ششم پیش از میلاد نسبت میدهند. در مصر نیز در هزارهی سوم پیش از میلاد، باغهای سلطنتی را داریم. در نوشتارهای استورهای و مذهبی به باغهای معابد سوم در میانرودان(بینالنهرین) اشاره شده، اما بیگمان این آشوریها بودهاند كه در هزارهی نخست پیش از میلاد پدیدهآورندهی باغهای یادمانی بوده كه شاید مهمترین این باغها، باغ معلق بابل بوده است.
پاسارگاد
این پژوهشگر باستانشناس، دربارهی پیشینهی باغسازی در ایران گفت:
پیشینهی باغ در ایران برپایهی یافتههای باستانشناسی به «پاسارگاد» برمیگردد، یعنی جایگاه شهریاری كورش هخامنشی. در كاوشهای باستانشناختی در این گستره یك سامانهی آبیاری كه دربردارندهی جویها و حوضچههایی است، پیدا شده است. این سامانه؛ كاخها را دربرداشته و چون دارای ٤ كرت هم بوده است بنابراین پاسارگاد را میتوانیم یك شهر برپایهی نقشهی چارباغ بدانیم. این فرض اگر درست باشد، پاسارگاد كهنترین باغ ایرانی به شمار میرود.
نمونهای از آبراه باغ شاهی پاسارگاد
در روزگار هخامنشی، ساسانی و بهویژه در دورهی اسلامی، باغهای ایرانی هم جایی برای گردش و شادی هستند و هم نمادی از بهشت به شمار میآیند.
به گفتهی رضا نوریشادمهانی؛ در آموزههای مزدایی، بودا و حتا اسلامی بهترین جای بهشت جایی است كه ٤ نهر از آن مشتق میشده است. در واقع یك نگرش فلسفی بوده كه خودش را در نقشهی باغ بهگونهی كاركردی نشان داده است.
او به باغهایی كه در روزگار اسلامی در ایران ساخته شده، اشاره كرد و گفت:
ما باغهای بسیاری داشتهایم كه شوربختانه اثری از آنها نمانده است. اگر در متون پیگیری كنید ملكشاه سلجوقی باغهای بسیاری را در اصفهان میسازد همچون باغ بكر یا احمد سیاه كه دارای حوضچهها و كوشكهای بزرگ بوده است. یا این را میدانیم كه كهنترین نقشهی باغ در روزگار ایلخانی به نام رشیدالدین فضلالله همدانی ثبت شده است كه دربارهی باغ اوجان تبریز است، اما این روزها این باغها را تنها در منابع مكتوب داریم.
درواقع از زمان صفویه به این سو باغسازی از نظر كمی گسترش پیدا میكند و ما در این هنگامه دوگونه باغ داریم. باغ محصور بزرگ یا همان چارباغ و باغهای كوچكتری كه درون كاخ هستند.
این باستانشناس و پژوهشگر دربارهی كاركرد باغها در ایران گفت:
باغها دو كاركرد داشتهاند؛ باغكاخ كه هستهی اصلی آن را كاخ یا كوشك تشكیل میدهد؛ كاركرد سلطنتی داشته است و كم و بیش در همهی سرزمینهای اسلامی رواج داشته است. گونهی دوم باغآرامگاه است كه آرامگاههایی برای بزرگان را در برمیگرفته و اشارهای بوده به بهشت. از همین روی است كه میبینیم یك باغ و فضای دلانگیز پیرامون آرامگاه ساخته میشود.
به گفتهی وی در این باغها، آرامگاهگنبدگونه، نماد آسمان و بهشت است. درخت سرو، نماد جاودانگی یا زندگی همیشگی و سازههای ٨ ضلعی اشاره به لذتهای ٨گانهای است كه یك نیككردار در بهشت از آن بهرهمند میشود. نكتهی درخور توجه این است كه باغ پاسارگاد نیز هم باغكاخ و هم باغآرامگاه به شمار میآید.
و اما رواج الگوی باغ ایرانی در جهان. رضا نوریشادمهانی در این باره گفت:
سه الگو در باغسازی داریم؛ الگوی چینی، الگوی شمال مدیترانه و الگوی ایرانی.
الگوی چینی در كشورهای خاور دور كاربری داشته و دارد و الگوی شمال مدیترانه، الگویی است كه كشورهای اروپایی از آن بهره میگیرند. الگوی ایرانی نیز الگویی است كه كشورهای اسلامی بیشتر از این الگو سود میجویند.
نوری شادمهانی با توجه به این كه نگرش مذهبی و خشك بودن اقلیم ایران،دو شوندی(دلیلی) بوده كه ایرانیها را به سمت و سوی باغسازی كشانده و الگویی به نام باغ ایرانی را پدید آورده، گفت:
ما یك الگوی متفاوت چندهزارساله در باغسازی به نام الگوی ایرانی داریم اما شوربختانه این روزها در بوستانهایی كه در ایران ساخته میشود، نقشه و بافت اروپایی دیده میشود تا ایرانی! شاید شوند(:دلیل) این علاقهمندی به الگوهای مدیترانهای نیز گرایش به فرهنگ باخترزمین است.
او در دنبالهی گفتارش به باغهای بیشمار ایرانی اشاره كرد كه داریم اما ثبت جهانی نشدهاند.
رضا نوریشادمهانی باغهای طبس، صفیآباد بهشهر، باغهای قزوین همچنین باغ هشت بهشت اصفهان، باغ عفیفآباد شیراز و بسیاری از باغهای دیگر را نام برد كه توانمندی جهانی شدن دارند.
رضا نوریشادمهانی در پاسخ به ارزشمندترین ویژگی باغهای ایرانی، گفت: